PENGARUH POLA KONSUMSI ISLAMI TERHADAP PRESTASI AKADEMIK PADA MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI DAN BISNIS UNIVERSITAS MALIKUSSALEH

Authors

  • Damanhur Damanhur Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Malikussaleh, Lhokseumawe
  • Rahmatullah Rahmatullah Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Malikussaleh, Lhokseumawe

DOI:

https://doi.org/10.29103/e-mabis.v19i2.350

Keywords:

Pattern of Islamic Consumption, Students, Academic Achievement

Abstract

The pattern of Islamic Consumption is the most important part of a Muslim’s life, because it distinguishes between Muslims and non-Muslims. As a Muslim not all of the foods can be consumed, there are rules and bans that bind in it so that it has effect to its life activity in this world. The purpose of this study is to obtain the empirical evidence that the pattern of Islamic Consumption affects simultaneously on Academic Achievement. This study uses primary data. The population of this study are students of the Economics and Business Faculty University of Malikussaleh who are Muslim and there are 90 respondents in 2015. The method of selecting the sample of this study is by using slovin method. The data analysis using regression analysis. The results of the study showed that the pattern of Islamic Consumption has a positive effect on Academic Achievement, it proved by a significance value of 0.0045 < 0.05 which means the hypothesis in this study rejected H0 and received Ha. Most of the respondents showed good results on each question between the attitude and behavior of Islamic consumption.

References

Agung, Andi, Perkasa. 2012. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pola Konsumsi Mahasiswa UNHAS. Skripsi Fakultas Ekonomi Jurusan Ilmu Ekonomi Universits Hasanuddin, Makassar.

Al-Haritsi, Jaribah bin Ahmad, 2006, Al-Fiqh Al-Iqtishad Li Amiril mukminin Umar Ibn Al-Khaththab, diterjemahkan oleh Asmuni Solihan Zamalchsyari : Fikih Ekonomi Umar bin Al-Khaththab, Jakarta: Khalifa

Astriana, 2008. Analisis Fungsi Konsumsi Dosen Fakultas Ekonomi Universitas Hasanuddin. Skripsi Fakultas Ekonomi Jurusan Ilmu Ekonomi Universitas Hasanuddin, Makassar.

Chapra. DR. M. Umer. Islam dan Tantangan Ekonomi. Jakarta : Gema Insani Press: 2000.

Debora, Flinsia, Wurangian, 2013. Analisis Pola Konsumsi Mahasiswa Fakultas Ekonomi & Bisnis Universitas Sam Ratulangi yang Kost di Kota Manado. Skripsi Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Jurusan Ekonomi Pembangunan Universitas Sam Ratulangi, Manado.

Fatahillah, Ikhwan Aulia. Implementasi Konsep Etika dalam Konsumsi Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Implementasi Konsep, Hukum Islam, Vol. XIII No. 1, November 2013

Huda, Nurul. Konsep Prilaku Konsumsi dalam Ekonomi Islami. Jurnal Ekonomi Yarsi, Vol. 3 No. 3, Desember 2006.

Ilyas, Rahmat. Etika Konsumsi dan Kesejahteraan dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal At-Tawassuth, Vol. 1, No. 1, 2016.

Mannan, M.A. Teori dan Prakrtek Ekonomi Islam (Edisi Terjemahan). Yogyakarta: Dana Bhakti Wakaf. 1997: 44.

Muflih, Muhammad. 2006. Perilaku Konsumen dalam Perspektif Ilmu Ekonomi Islam. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Nugraheni, Anita, 2015. Identifikasi Pola Konsumsi Islam di Lingkungan Universitas Islam Bandung. Prosiding Ilmu Ekonomi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Bandung.

Persaulian, Baginda. Analisis Konsumsi Masyarakat di Indonesia. Jurnal Kajian Ekonomi, Vol. 1, No. 02 Januari 2013.

Pujiyono, Arif Teori Konsumsi Islam, Jurnal Dinamika Pembangunan, Vol. 3 No. 2, Desember, 2006.

Putriani, Yolanda Hani, et al. Pola Perilaku Konsumsi Islami Mahasiswa Muslim Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Airlangga Ditinjau dari Tingkat Religiusitas. Jurnal Jurusan Ekonomi Islam Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Airlangga, Vol. 2 No. 7 Juli 2015.

Said, Syihabudin & Ma’zumi, M. 2008. Falsafah dan Perilaku Ekonomi Islam. Jakarta: Diadit Media.

Soesilowati, Endang S. 2009. Peluang Usaha Produk Halal di Pasar Global: Perilaku Konsumen Muslim dalam Konsumsi Makanan Halal. Jakarta : Pusat Penelitian Ekonomi Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia.

Soesilowati, Endang S, 2010. Busines Opportunities for Halal Products in the Global Market: Muslim Consumer Behaviour and Halal Food Consumption. Journal of Indonesian Social Sciences and Humanities Vol. 3, pp. 151-160.

Sugiono. 2010. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif & RND. Bandung: Alfabeta.

Qardhawi, Syekh Muhammad Yusuf. 1993. Halal dan Haram dalam Islam. Bina Ilmu.

Qardhawi, Syekh Muhammad Yusuf. 2000. Halal dan Haram. Jakarta: Robbani Press.

Qudsiyah, Siti, et al. Pengaruh Nilai Religiusitas Terhadap Etika Konsumsi Islami Mahasiswa di Kawasan Pesantren Daarut Tauhid Kota Bandung. Prosiding Ekonomi, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Bandung, Vol. 2, No. 1 Tahun 2016.

Downloads

Published

2019-02-27

Issue

Section

Articles