Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Café & Restoran Kokok Petok Di Cimalaya Wetan

Robby Syuhada, Puji Isyanto, Dini Yani

Abstract


This study aims to examine the marketing strategy to increase sales at the Kokok Petok Cafe & Restaurant and find out the strengths, weaknesses, opportunities, and threats at the Kokok Peto Cafe & Restaurant as well as formulate an alternative competitive marketing strategy that is superior using the SWOT analysis method. This study uses descriptive research methods. The data collection technique of this research used observation, interview, documentation, and literature study methods. The data analysis technique used the SWOT analysis method with the SWOT matrix model. The results showed that marketing strategies to increase sales in terms of product, price, distribution, and promotion affected the performance of Kokok Petok Cafe & Restaurant. SO, ST, WO, and WT strategies also affect the performance of Kokok Petok Cafe & Restaurant. Based on calculations using SWOT analysis, it can be concluded that the position of Kokok Petok Cafe & Restaurant is in quadrant II which shows Kokok Petok which is in a steady situation but faces some serious challenges. So the company will have difficulty if it only relies on the previous strategy. Therefore, the company is advised to start increasing the variety of its tactical strategy. With this research, it is expected to make a marketing strategy that is carried out to increase sales at the Kokok Petok Cafe & Restaurant.


Keywords


Marketing Strategy, Sales, SWOT analysis

Full Text:

PDF

References


Anggraeni Charismanur Wilfarda, Wulan Puspita Ningtiyas, N. M. A. (2021). Kebijakan Pemerintah Dalam Pemberdayaan UMKM Di Masa Pandemi. Journal of Government and Politics, 3(1), 47–65.

Anggraeni, V. B., & Iriani, I. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Produk Tikar Dengan Konsep 4P (Price, Product, Place, Promotion), Ahp (Analytical Hierarchy Process) Dan Topsis Di Cv. Xyz. Juminten, 2(3), 167–178.

Atmoko, T. P. H. (2018). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Di Cavinton Hotel Yogyakarta. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 1(2), 83–96.

Ayu Pangastuti, T., & Nurhadi, N. (2021). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Pt. Groen Indonesia. Jurnal Bisnis Indonesia, 12(2). https://doi.org/10.33005/jbi.v12i2.2903

Daryanto, L. H., Hasiholan, L. B., & Seputro, A. (2019). The Influence Of Marketing Mix On The Decision To Purchase Martabak “Setiabudi” Pak Man Semaran. Journal of Management, 5(5), 1–7

.

Diniaty, D., Kusumanto, I., Roza, F., Husna, F. D., Hartati, M., & Nofirza, N. (2019). Analisis Strategi Pemasaran dalam Upaya Meningkatkan Penjualan Ikan Salai Patin Pada Kelompok XYZ Analysis Strategy Marketing in an Effort to Increase Sales Salai Patin Fish at XYZ Group. Jkbm (Jurnal Konsep Bisnis Dan Manajemen), 6(1), 109.

Hendriyati, L., & Santoso, I. B. (2021). Strategi Pemasaran Food and Beverage Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Cavinton Hotel Yogyakarta, Indonesia. Journal of Tourism and Economic, 4(1), 60–72.

Karim, A., Setyowati, T., & Hermawan, H. (2022). Strategi Pemasaran Berbasis Analisis Swot Sebagai Upaya Mening- katkan Pendapatan Pada Badan Usaha Milik Desa Karya Mandiri Desa Balung Kulon Kabupaten Jember. 1(3), 324–335.

Kawohan, A. Y., Tumbel, T. M., & Walangitan, O. (2021). Strategi Pemasaran Café & Resto D’Talaga Desa Wioi pada Masa Pandemi Covid-19. Productivity, 2(3), 176–181.

MAS’ARI, A., Hamdy, M. I., & Safira, M. D. (2020). Analisa Strategi Marketing Mix Menggunakan Konsep 4p (Price, Product, Place, Promotion) pada PT. Haluan Riau. Jurnal Teknik Industri: Jurnal Hasil Penelitian Dan Karya Ilmiah Dalam Bidang Teknik Industri, 5(2), 79.

Maulida, Z., & Indah, D. R. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Sebagai Strategi Persaingan Bisnis : Studi Kasus Bisnis Kuliner Rumah Makan Khas Aceh “Hasan” Di Kota Banda Aceh. Jurnal Mahasiswa Akuntansi Samudra (JMAS), 2(3), 188–202.

Mubarok, N. (2017). Strategi Pemasaran Islami Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Butik Calista. I-ECONOMICS: A Research Journal on Islamic Economics, 3(1), 73–92.

Prastiwi, Q. (2019). Analisis strategi pemasaran dalam meningkatkan volume penjualan pada umkm pabrik roti alfaris bakery medan skripsi. STIE Dharma Putra, 1(Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Volume Penjualan Pada UMKM), 345.

Said, M. Y. S. dan M. (2015). Konsep Dan Strategi Pemasaran. In Analisis Standar Pelayanan Minimal Pada Instalasi Rawat Jalan di RSUD Kota Semarang (Vol. 3).

Salam, K. N. (2020). Buku Manajemen Pemasaran dan Perilaku Konsumen. In Manajemen dan Strategi Pemasaran dalam Bisnis (Issue January).

Syafa’at, A., & Wahid, A. (2020). Strategi Pemasaran Produk Sepatu Menggunakan Metode Analisis SWOT Dengan Matrik IFAS Dan EFAS Di PT. Bagoes Tjipta Karya. Journal Knowledge Industrial Engineering (JKIE), 07(07), 108–117.

Tunggal, A., & Budi, S. (2020). Pengambilan Keputusan Strategis Pemasaran di Perguruan Tinggi dengan menggunakan Analytics Hierarchy Process (AHP). Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi, 6(2). https://doi.org/10.28932/jutisi.v6i2.2748

Utsalina, D. S., & Primandari, L. A. (2020). Analisis SWOT Dalam Penetuan Strategi. Antivirus: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika, 14(1), 41–50.




DOI: https://doi.org/10.29103/e-mabis.v24i1.1011

Copyright (c) 2023 Robby Syuhada

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.