Analisa Peramalan Permintaan Air Minum Dalam Kemasan Pada PT. XYZ Dengan Metode Least Square dan Standard Error of Estimate
DOI:
https://doi.org/10.53912/iejm.v4i1.45Abstract
Meramalkan permintaan dari pasar yang dimasuki oleh perusahaan adalah suatu pekerjaan yangperlu dilakukan oleh setiap manajer perusahaan dalam rangka memprediksi berapa besar peluang pasar yang
tersedia di masa depan. Peramalan permintaan merupakan usaha untuk mengetahui jumlah produk atau
sekelompok produk di masa yang akan datang dalam kendala satu set kondisi tertentu. Kesalahan mendasar
yang sering terjadi dalam membuat semua rencana penjualan sulit direalisasi adalah kesalahan dalam
pembuatan prediksi penjualan yang tepat. Apabila prediksi penjualan dibuat terlalu besar maka biaya produksi
akan membengkak dan seluruh investasi yang ditanamkan menjadi kurang efisien. Sebaliknya, bila prediksi
penjualan di buat terlalu kecil maka perusahaan akan menghadapi kehabisan persediaan (Stock Out), sehingga
pelanggan terpaksa menunggu terlalu lama untuk produk yang diinginkan. Tidak dapat dipungkiri bahwa di
Indonesia saat ini marak penjualan air minum dalam kemasan (AMDK). Sehingga banyak terjadi persaingan
bagaimana memproduksi air minum yang layak dikonsumsi masyarakat. PT XYZ dalam memproduksi air minum
dalam kemasan (AMDK) harus memperhitungkan permintaan pasar. Data sales tahun 2014 AMDK dijual
sebanyak 1242 gallon dari 12 bulan penjualan. Dengan menggunakan peramalan metode least square dan
Standart Error of Estimate maka direncanakan produksi tahun 2015 sebesar 1248 gallon.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
Authors published in this journal agree to the following terms:
1. The copyright of each article is retained by the author (s).
2. The author grants the journal the first publication rights with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, allowing others to share the work with an acknowledgment of authorship and the initial publication in this journal.
3. Authors may enter into separate additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of published journal versions of the work (for example, posting them to institutional repositories or publishing them in a book), with acknowledgment of their initial publication in this journal.
4. Authors are permitted and encouraged to post their work online (For example in the Institutional Repository or on their website) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and larger citations of published work.
5. Articles and all related material published are distributed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
License
Industrial Engineering Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
You are free to :
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially
Under the following terms :
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits