KEPUASAN PELANGGAN SEBAGAI PEMEDIASI PENGARUH HARGA, KUALITAS PRODUK DAN LOYALITAS PELANGGAN

Rosvania Jouzanda Kathlya, Eristia Lidia Paramita

Abstract


Environmentally friendly fuels are one of the superior commodity lately, BBM Pertamax is one of them that could reduce air pollution. Therefore this study aims to test the influence between price, product quality, customer satisfaction, and customer loyalty. The data in this study used primary data by distributing questionnaires to 290 respondents who lived in Java Island. Then, the characteristics of respondents, as follow: 1) customer who used BBM Pertamax both two wheels and four wheels, 2) customer who used BBM Pertamax one to five years, and 3) used motor vehicle with 10:1 to 11:1 compression ratio. Data were tested using Structural Equation Modeling (SEM) with the AMOS Graphics application. The results showed that there was an effect of product quality on customer satisfaction and there was an influence between price and product quality on customer loyalty through customer satisfaction as a mediating variable. But there is no effect between price on customer satisfaction and customer loyalty, also product quality on customer loyalty.

Keywords


Price; Product Quality; Customer Satisfaction; Customer Loyalty; Environmental Friendly Fuels;

Full Text:

PDF

References


Ali, H. (2008). Marketing. Media Pressindo.

Digital, M. (2018). Pertamax, Bahan Bakar Berkualitas Membuat Awet Mesin Dan Ramah Lingkungan. https://ekonomi.bisnis.com/read/20181015/44/849245/pertamax-bahan-bakar-berkualitas-membuat-awet-mesin-dan-ramah-lingkungan

Ferdian, I. (2019). Penggunaan BBM Berkualitas Meningkat, Pertamina: Masyarakat Tahu Mana Yang Baik. Otomotifnet. https://otomotifnet.gridoto.com/read/231936337/penggunaan-bbm-berkualitas-meningkat-pertamina-masyarakat-tahu-mana-yang-baik

Gultom, M., & Ngatno, N. (2020). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Konsumen Smartphone Samsung Di Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 9(1), 169–178.

Iriyanti, E., Qomariah, N., & Suharto, A. (2016). Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Lokasi Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Sebagai Variabel Intervening Pada Depot Mie Pangsit Jember. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 2(1), 1–15.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2013). Manajemen Pemasaran (Edisi 13). Erlangga.

Mardalis, A. (2005). Meraih Loyalitas Pelanggan. Jurnal Manajemen Dan Bisnis BENEFIT, 9(2), 111 – 119. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2

Mowen, J. C., & Minor, M. (1998). Consumer Behavior (I. Prentice Hall (ed.); Edisi 5).

Nalendra, A. R. A. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi Kasus Pelanggan IM3 Madiun). Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Teknologi Komputer, 3(2), 281–288.

Nindyati, A. D. (2009). Penempatan Model Mediator dan Moderator pada Penelitian Psikologi Kepribadian.

Ogi, I. W., Moniharapon, S., & Diza, F. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Pada PT Fifgroup Cabang Manado). Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 4(1), 109–119.

Purba, A. P., & Ruswanti, E. (2015). Pengaruh Kepercayaan, Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian BBM Pertalite. Jurnal Manajemen Bisnis Indonesia, 3, 61–78.

Sanjaya, U., & Prasatyo, K. W. (2016). Pengaruh Kualitas Layanan, Harga Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Penonton Untuk Menonton Film. Jurnal Bisnis Dan Akuntansi, 18(1), 103–108.

Sarwono, J. (2010). Pengertian Dasar Structural Equation Modeling (SEM). Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis, 173–182.

Setiawan, H., Minarsih, M. M., & Fathoni, A. (2016). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap Kepuasan Nasabah Dan Loyalitas Nasabah Dengan Kepuasan Sebagai Variabel Intervening. Journal Of Management, 2(2), 1–17.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Bisnis (17th ed.). Alfabeta.

Widodo, S., Harini, C., & Haryono, A. T. (2016). Pengaruh Harga, Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening. Jurnal of Management, 02(02), 1–11.

Yulianto, I., Yulianeu, Y., PT, E. G., & Syaifuddin, T. (2017). Pengaruh Promosi Penjualan, Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Konsumen (Studi Kasus Counter Handphone Di Shiba Communication). Jurnal of Management, 10.




DOI: https://doi.org/10.29103/e-mabis.v21i2.503

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Rosvania Jouzanda Kathlya, Eristia Lidia Paramita